tisdag 13 december 2016

Utfall bakåt med enarms rodd

Då var det dags att presentera första exemplet på en kombination av ett utfall och en annan övning. Många lider av en dålig hållning som bland annat består av en rundad bröstrygg och höjda/framåtdragna skuldror. Regelbunden rodd-träning med bra teknik är en av flera saker som kan bidra till att förbättra denna dåliga hållning.

Viktigast att fokusera på i rodden är skuldran. Håll den sänkt och dra den bakåt. Dra med ryggen och inte med armen. Armen kommer naturligtvis inte att vara helt avslappnad, det skall den inte vara, men det är ryggmusklerna som skall göra det största arbetet. Jag kommer att gå in på fler detaljer när jag i ett kommande inlägg skriver om rodden som enskild övning.

Den uppmärksamme noterar att jag i tidigare övningar även har rört på armarna/överkroppen likt vad denna övningen innebär. Det finns ett syfte med det som jag kommer att skriva mer om framöver.

Annars är syftet med denna övningen att träna överkroppen och underkroppen på att samarbeta med varandra, vilket man har nytta av i både vardag och idrott.

I denna videon använder jag mig av ett gummiband, men det går naturligtvis lika bra att använda en kabelmaskin. Om man däremot vill att övningen skall anstränga underkroppen mer än överkroppen, tjänar det inget till att använda en speciellt tung belastning, för den hamnar mest på rodden och gör inte utfallet mer ansträngande, snarare tvärt om. En tyngre belastning ger dig bara något stadigare att dra dig upp med, så det kan faktiskt bli lättare för benen med ett tyngre motstånd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar